Informatika

Zloženie predmetovej komisie:

RNDr. Zuzana Vavrečková - vedúca PK RNDr. Denisa Bilíková
Mgr. Katarína Staníková Ing. Róbert Rurák
Ing. Ján Žabka, CSc.

Informatika

Predmet informatika sa v 4-ročnom gymnáziu podľa ISCED 3 vyučuje v 1. ročníku 2 hod. týždenne a v 2. ročníku  2 hod. týždenne. V 5- ročnom gymnáziu sa vyučuje v 2., 3. a 4. ročníku 1 hod. týždenne. V 8- ročnom gymnáziu sa vyučuje v sekunde a tercii 2 hod. týždenne, v kvarte 1 hod. týždenne, v kvinte a sexte 2 hod. týždenne. V oktáve si môžu študenti vybrať informatiku ako voliteľný predmet v rozsahu 4 hodín týždenne (určené hlavne pre maturantov z predmetu informatika).

V 3. ročníku si môžu študenti vybrať informatiku ako voliteľný predmet v rozsahu 2 hodín týždenne. Vo 4. ročníku si môžu študenti vybrať informatiku ako voliteľný predmet v rozsahu 4 hodín týždenne (určené hlavne pre maturantov z predmetu informatika). V rámci 4-hodinovky sa pripravujú na maturitnú skúšku z predmetu informatika. 

Študenti triedy so zameraním na informatiku si môžu v 3. ročníku zvoliť voliteľný predmet Programovanie v jazyku Java ako 2 - hodinový blok, vo 4. ročníku si možu zvoliť 4- hodinový blok, a to Programovanie v jazyku Java pre pokročilých (je určený pre žiakov, ktorí v 3. ročníku navštevovali Programovanie v jazyku Java).

Pre nematurantov je vo 4. ročníku možnosť výberu voliteľného predmetu Programovanie v jazyku Python v rozsahu 4 hodiny týždenne.

Žiaci sa každoročne zapájajú do súťaží z oblasti programovania, ako sú Zenit v programovaní, olympiáda v informatike, korešpondenčné semináre z programovania a informatiky. V týchto súťažiach dosahujú veľmi dobré výsledky a umiestnenia v krajských, celoslovenských a aj v medzinárodných kolách . Žiaci dosiahli významné úspechy aj v medzinárodných súťažiach, zameraných na vyhľadávanie informatických talentov.

Náplň výuky predmetu informatika:

4 - ročné gymnázium ISCED 3A

1. ročník - všeobecné zameranie a cudzie jazyky

Komunikácia prostredníctvom IKT - služby Internetu, získavanie a vyhľadávanie informácií . Poštový klient.  Neinteraktívna a interaktívna komunikácia. Netiketa. Bezpečnosť na internete. Sociálne siete.

Operačný systém – základné vlastnosti a funkcie (spravovanie zariadení, priečinkov a súborov).

Informácie okolo nás - grafická informácia  - rastrová grafika, grafické formáty, aplikácie pre rastrovú grafiku

Textová informácia – jednoduchý formátovaný dokument, štýl, aplikácie na spracovanie textov, pokročilé formátovanie – hlavička, päta, štýly, automatický obsah

Prezentácia informácií – aplikácie na tvorbu prezentácií, snímka, spôsoby tvorby prezentácií.

Úvod do algoritmizácie - pojem algoritmus. Algoritmy z bežného života. Spôsoby zápisu algoritmov. Etapy riešenia problému – rozbor problému, algoritmus, program, ladenie.

Programovací jazyk – syntax, spustenie programu, logické chyby, chyby počas behu programu. Pojmy – príkazy (priradenie, vstup, výstup), riadiace štruktúry (podmienené príkazy, cykly), premenné, typy, množina operácií.

Princípy fungovania IKT- Základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení. Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia. Počítačová sieť– výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).

2. ročník - všeobecné zameranie a cudzie jazyky

Informácie okolo nás - grafická informácia  - vektorová grafika, grafické formáty, aplikácie pre vektorovú grafiku, animácie.

Číselná informácia, spracovanie a vyhodnocovanie, tabuľkový kalkulátor – bunka, hárok, vzorec, funkcia, odkazy, grafy, triedenie, vyhľadávanie, filtrovanie.

Prenos informácií medzi aplikáciami.

Prezentácia informácií na webovej stránke – aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.

Zvuková informácia – formáty, aplikácie na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie.

Informatika. Údaj, informácia, znalosť, jednotky informácie, digitalizácia, kódovanie. Písmo – forma kódovania. Číselné sústavy, prevody. Komprimácia. Šifry. Reprezentácia údajov v počítači, čísla, znaky. Zber, spracovanie, prezentovanie informácie.

Databázy údajov, spracovanie informácií v databáze. Vytvorenie a návrh tabuľky, formuláre, dotazy, zostavy, relácie.

Informačná spoločnosť - informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita, e-spoločnosť.

Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.

Riziká informačných technológií – malvér (pojmy, detekovanie, prevencia); kriminalita.

Etika a právo – autorské práva na softvér, licencia (freeware, shareware, demoverzia, multilicencia, Open source...).

E - learning, dištančné vzdelávanie, vzdelávania využitím IKT.

1. ročník - zameranie informatika

Údaj, informácia, reprezentácia údajov v počítači.Základné pojmy informatiky, číselné sústavy. Základné jednotky informácie. Zobrazovanie a ukladanie informácií v počítači

Komunikácia prostredníctvom IKT - služby Internetu, získavanie a vyhľadávanie informácií, poštový klient, neinteraktívna a interaktívna komunikácia.

Princípy fungovania IKT - nastavenie a prostredie OS, súbor, adresár, disková jednotka, spustenie aplikácie. Typy súborov, vyhľadanie súborov na disku.

Informácie okolo nás - grafická informácia, rastrová grafika. Textový editor, práca s textom. 

Úvod do algoritmizácie – pojem algoritmus. Zápis algoritmov, vlastnosti algoritmov, realizácia algoritmov, programovací jazyk. Programovací jazyk Python.  Popis prostredia a ovládanie programu. Štruktúra programu, definícia konštánt, deklarácia premenných. Základné typy údajov a operácie s nimi. Príkazy vstupu, výstupu, priradenia. Podmienený príkaz. Cykly. Jednorozmerné pole, reťazce.

Tabuľkové procesory.

2. ročník - zameranie informatika

Informácie okolo nás - Grafická informácia  - vektorová grafika, grafické formáty, aplikácie pre vektorovú grafiku, animácie. Číselná informácia, spracovanie a vyhodnocovanie, tabuľkový kalkulátor – pokročilé funkcie, ......

Prezentácia informácií – aplikácie na tvorbu prezentácií, snímka, spôsoby tvorby prezentácií. Prenos informácií medzi aplikáciami.

Zvuková informácia – formáty, aplikácie na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie.

Princípy fungovania IKT - základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení.

Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia.

Počítačová sieť – výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).

Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie(programovací jazyk Python) - textové súbory, čítanie a zápis. Podprogramy a funkcie.

Grafika v Pythone.

3. ročník - zameranie informatika

Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie - rekurzívne podprogramy, užívateľom definované typy, dvojrozmerné pole, grafické rozhranie jazyka.

Prezentácia informácií na webovej stránke – aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.

Informačná spoločnosť - informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita, e-spoločnosť.

Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.

Riziká informačných technológií – malvér (pojmy, detekovanie, prevencia); kriminalita.

Etika a právo – autorské práva na softvér, licencia (freeware, shareware, demoverzia, multilicencia, Open source...).

E - learning, dištančné vzdelávanie, vzdelávania využitím IKT.

4. ročník - zameranie informatika

Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie - približné a numerické metódy (riešenie rovníc a sústavy rovníc, výpočet plochy pod krivkou, nekonečné rady).

Grafické rozhranie jazyka  - grafické aplikácie, tvorba jednoduchej hry.

Databázové systémy - vytvorenie tabuľky, formuláre, dotazy, zostavy.

Voliteľný predmet programovanie

3. ročník:

PROGRAMOVANIE – JAVA – zameranie informatika - 2 hodiny týždenne

Obsah predmetu:

  • Základné vlastnosti jazyka Java a možnosti použitia
  • Syntax jazyka, premenné
  • Podmienky
  • Cykly, polia, funkcie
  • Metódy
  • Triedy, objekty, konštruktory
  • Stringy, textové súbory
  • GUI - Podtriedy, dedenie objektov, polymorfizmus
  • Canvas,  JLabel, JButton, JCheckBox, JMenu,  JTextField
  • Výnimky

PROGRAMOVANIE – JAVA – všeobecné zameranie - 2 hodiny týždenne

Obsah predmetu:

  • Základné vlastnosti jazyka Java a možnosti použitia
  • Syntax jazyka, premenné
  • Podmienky
  • Cykly, polia, funkcie
  • Metódy
  • Triedy, objekty, konštruktory
  • Stringy, textové súbory
  • Výnimky

4. ročník:

PROGRAMOVANIE – JAVA PRE POKROČILÝCH - pre zameranie informatika – 4 hodiny týždenne (nadväzuje na programovanie - Java z 3. ročníka)

Obsah predmetu:

  • Komponenty knižnice Swing a ich metódy
  • Tvorba jednoduchých projektov s využitím základných komponentov
  • Interface
  • Kontajnery
  • Rozmiestnenie komponentov, určenie relatívneho umiestnenia komponentu v okne, Layout.
  • Kreslenie v okne, základné entity a ich kresba, grafický kontext Graphics, metódy na kreslenie
  • Vlastné projekty

Ukážky prác - projektov žiakov http://cut.by/2gPD6

    PROGRAMOVANIE – JAVA PRE POKROČILÝCH - všeobecné zameranie – 4 hodiny týždenne

    Obsah predmetu:

      • GUI - Podtriedy, dedenie objektov, polymorfizmus
      • Canvas,  JLabel, JButton, JCheckBox, JMenu,  JTextField
      • Výnimky
      • Knižnica Swing, metódy
      • Tvorba jednoduchých projektov s využitím základných komponentov
      • Interface
      • Kontajnery
      • Rozmiestnenie komponentov, určenie relatívneho umiestnenia komponentu v okne, Layout
      • Kreslenie v okne, základné entity a ich kresba, grafický kontext Graphics, metódy na kreslenie
      • Tvorba jednoduchých projektov a GUI aplikácií

        PROGRAMOVANIE  V JAZYKU PYTHON (nematuritný) - všeobecné zameranie – 4 hodiny týždenne

        Obsah predmetu:

        • Základné vlastnosti jazyka Python a možnosti použitia
        • Syntax jazyka, premenné
        • Podmienky
        • Cykly, polia, reťazce, funkcie
        • Textové súbory
        • Grafický modul Tkinter
        • Grafické rozhranie (GUI), základné komponenty (Buton, Label, ...)
        • Udalosti a väzby
        • Tvorba jednoduchých aplikácií

        5 - ročné gymnázium

        2. ročník:

        Základné pojmy informatiky, vývoj informatiky. Spracovanie a zobrazovanie informácií.

        Počítačové systémy. Hardware a software.

        Operačný systém MS Windows. základné pojmy, práca so súbormi a adresármi.

        Internet. Základné pojmy a služby siete. Prezeranie a vyhľadávanie na stránkach. Elektronická pošta.

        Textový procesor MS Word.

        Tvorba prezentácií MS Power Point.

          3. ročník:

          Spracovanie textu - textový procesor MS Word.

          Tabuľkový procesor - práca s tabuľkou, vzorce, grafy.

          Grafické editory - vektorová grafika.

          4. ročník:

          Algoritmizácia a programovanie - jazyk Python.

          Tvorba webových stránok.

          Informatika a jej využitie.

          Riziká informačných technológií.

          Etika a právo, autorské práva

            8 - ročné gymnázium

            Sekunda:

            Internet. Základné pojmy a služby siete. Prezeranie a vyhľadávanie na stránkach. Elektronická pošta.

            Operačný systém MS Windows. základné pojmy, práca so súbormi a adresármi.

            Počítačové systémy. Hardware a software.

            Spracovanie textu - textový procesor MS Word.

            Tabuľkový procesor - práca s tabuľkou, úprava, vkladanie údajov, základné funkcie.

            Grafické editory - rastrová grafika.

            Tvorba prezentácií .

            Algoritmy a programovanie - Python, korytnačia grafika.

            Tercia:

            Spracovanie textu - textový procesor MS Word.

            Tabuľkový procesor - práca s tabuľkou, vzorce, grafy.

            Grafické editory - vektorová grafika.

            Algoritmy a programovanie - korytnačia grafika Python.

            Kvarta:

            Prezentácia informácií na webovej stránke - základy HTML.

            Algoritmy a programovanie - korytnačia grafika Python.

            Kvinta:

            Komunikácia prostredníctvom IKT - služby Internetu, získavanie a vyhľadávanie informácií . Poštový klient.  Neinteraktívna a interaktívna komunikácia. Netiketa. Bezpečnosť na internete. Sociálne siete.

            Operačný systém – základné vlastnosti a funkcie (spravovanie zariadení, priečinkov a súborov).

            Informácie okolo nás - grafická informácia  - rastrová grafika, grafické formáty, aplikácie pre rastrovú grafiku

            Textová informácia – jednoduchý formátovaný dokument, štýl, aplikácie na spracovanie textov, pokročilé formátovanie – hlavička, päta, štýly, automatický obsah

            Prezentácia informácií – aplikácie na tvorbu prezentácií, snímka, spôsoby tvorby prezentácií.

            Úvod do algoritmizácie - pojem algoritmus. Algoritmy z bežného života. Spôsoby zápisu algoritmov. Etapy riešenia problému – rozbor problému, algoritmus, program, ladenie.

            Programovací jazyk – syntax, spustenie programu, logické chyby, chyby počas behu programu. Pojmy – príkazy (priradenie, vstup, výstup), riadiace štruktúry (podmienené príkazy, cykly), premenné, typy, množina operácií.

            Princípy fungovania IKTZákladné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení. Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia. Počítačová sieť– výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).

              Sexta:

              Informácie okolo nás - grafická informácia  - vektorová grafika, grafické formáty, aplikácie pre vektorovú grafiku, animácie.

              Číselná informácia, spracovanie a vyhodnocovanie, tabuľkový kalkulátor – bunka, hárok, vzorec, funkcia, odkazy, grafy, triedenie, vyhľadávanie, filtrovanie.

              Prenos informácií medzi aplikáciami.

              Prezentácia informácií na webovej stránke – aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.

              Zvuková informácia – formáty, aplikácie na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie.

              Informatika. Údaj, informácia, znalosť, jednotky informácie, digitalizácia, kódovanie. Písmo – forma kódovania. Číselné sústavy, prevody. Komprimácia. Šifry. Reprezentácia údajov v počítači, čísla, znaky. Zber, spracovanie, prezentovanie informácie.

              Databázy údajov, spracovanie informácií v databáze. Vytvorenie a návrh tabuľky, formuláre, dotazy, zostavy, relácie.

              Informačná spoločnosť - informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita, e-spoločnosť.

              Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.

              Riziká informačných technológií – malvér (pojmy, detekovanie, prevencia); kriminalita.

              Etika a právo – autorské práva na softvér, licencia (freeware, shareware, demoverzia, multilicencia, Open source...).

              E - learning, dištančné vzdelávanie, vzdelávania využitím IKT.

              Maturitné skúšky

              Cieľové požiadavky: www.statpedu.sk