Názov zariadenia s celou adresou používa na tomto webovom sídle súbory cookies, ktoré sú použité za účelom sledovania návštevnosti webového sídla alebo k prispôsobeniu zobrazenia webových stránok Vaša doména. Prehliadaním a použitím príslušného nastavenia webového prehliadača vyjadrujete súhlas s ich používaním.

Prijať cookies Odmietnuť cookies Nastaviť cookies
Gymnázium Ľudovíta Štúra Trenčín
Gymnázium Ľudovíta Štúra Trenčín Gymnázium Ľudovíta Štúra Trenčín
  • Žiacka knižka prihlásenie
  • Kontakt
  • RSS
  • Mapa stránky
    • Facebook logo Facebook
  • Štúdium
  • Projekty
  • Aktuality
  • Pedagogické
  • Školský psychológ
  • Hlavná stránka
  • O škole
    • História školy
    • Vybavenie školy
    • Školský poriadok
    • Občianske združenie
    • Rada školy
    • Školský parlament
    • Rodičovské združenie
    • Preukaz ISIC
    • Kroniky školy
    • 2% z dane
    • Zverejňovanie dokumentov
    • Prenájom majetku
    • Verejne obstarávanie
    • GDPR
    • Prístup k informáciám
  • Vyučovanie
    • Rozvrhy
    • Zastupovanie
    • Školský vzdelávací program
  • Štúdium
    • Štipendiá šk. rok 2025/2026
    • Prijímačky pre šk.r. 2026/27
    • Prijímačky pre šk.r. 2027/28
    • Maturitné skúšky 2024/25
    • Typy štúdia
    • Francúzska bilingválna sekcia
  • Projekty
    • Cesta k najlepším, Erasmus+
    • European Values in Action - Boosting the European Community Spirit
    • Projekt s Holandskom
    • Študenti - vyslanci svojej kultúry
    • Moderná európska škola
    • Európa pre všetkých
    • Projekt eTwinning
    • Projekt kultúrnej výmeny
    • Label France Education
    • Spoločná Európa
    • Projekt IF...EUROPE
    • ICARUS
    • E-Learning
  • Pedagogické
    • Plány práce
    • Predmetové komisie
    • Správy o činnosti
  • Školský psychológ
    • Školský podporný tím
    • Pre študentov
    • Prevencia
    • Kontakty pomoci
    • Linky dôvery
  • Podujatia, akcie
  • Aktuality
  • Kontakt

  • Stravovanie
  • Zoznamy
  • Súťaže, olympiády a úspechy
  • Tlačivá
  • MOODLE pre študentov
  • Moodle info

    • Fotogaléria
    • Videogaléria
    • Dokumenty

    • 1. mája 2
      911 35 Trenčín
      SLOVENSKO

    • Facebook logo Facebook
    • Žiacka knižka prihlásenie
    • Kontakt
    • RSS
    • Mapa stránky
    1. Hlavná stránka
    2. Pedagogické
    3. Predmetové komisie
    4. Informatika

    Informatika

    Zloženie predmetovej komisie:

    RNDr. Zuzana Vavrečková - vedúca PK RNDr. Denisa Bilíková
    Mgr. Katarína Staníková Mgr. Alexandra Zemeková
    Ing. Ján Žabka, CSc.

    Informatika

    Predmet informatika sa v 4-ročnom gymnáziu podľa ISCED 3 vyučuje v 1. ročníku 2 hod. týždenne a v 2. ročníku  2 hod. týždenne. V 5- ročnom gymnáziu sa vyučuje v 2., 3. a 4. ročníku 1 hod. týždenne. V 8- ročnom gymnáziu sa vyučuje v sekunde a tercii 2 hod. týždenne, v kvarte 1 hod. týždenne, v kvinte a sexte 2 hod. týždenne. V oktáve si môžu študenti vybrať informatiku ako voliteľný predmet v rozsahu 4 hodín týždenne (určené hlavne pre maturantov z predmetu informatika).

    V 3. ročníku si môžu študenti vybrať informatiku ako voliteľný predmet v rozsahu 2 hodín týždenne. Vo 4. ročníku si môžu študenti vybrať informatiku ako voliteľný predmet v rozsahu 4 hodín týždenne (určené hlavne pre maturantov z predmetu informatika). V rámci 4-hodinovky sa pripravujú na maturitnú skúšku z predmetu informatika. 

    Študenti triedy so zameraním na informatiku si môžu v 3. ročníku zvoliť voliteľný predmet Programovanie v jazyku Java ako 2 - hodinový blok, vo 4. ročníku si možu zvoliť 4- hodinový blok, a to Programovanie v jazyku Java pre pokročilých (je určený pre žiakov, ktorí v 3. ročníku navštevovali Programovanie v jazyku Java).

    Pre nematurantov je vo 4. ročníku možnosť výberu voliteľného predmetu Programovanie v jazyku Python v rozsahu 4 hodiny týždenne.

    Žiaci sa každoročne zapájajú do súťaží z oblasti programovania, ako sú Zenit v programovaní, olympiáda v informatike, korešpondenčné semináre z programovania a informatiky. V týchto súťažiach dosahujú veľmi dobré výsledky a umiestnenia v krajských, celoslovenských a aj v medzinárodných kolách . Žiaci dosiahli významné úspechy aj v medzinárodných súťažiach, zameraných na vyhľadávanie informatických talentov.

    Náplň výuky predmetu informatika:

    4 - ročné gymnázium ISCED 3A

    1. ročník - všeobecné zameranie a cudzie jazyky

    Komunikácia prostredníctvom IKT - služby Internetu, získavanie a vyhľadávanie informácií . Poštový klient.  Neinteraktívna a interaktívna komunikácia. Netiketa. Bezpečnosť na internete. Sociálne siete.

    Operačný systém – základné vlastnosti a funkcie (spravovanie zariadení, priečinkov a súborov).

    Informácie okolo nás - grafická informácia  - rastrová grafika, grafické formáty, aplikácie pre rastrovú grafiku

    Textová informácia – jednoduchý formátovaný dokument, štýl, aplikácie na spracovanie textov, pokročilé formátovanie – hlavička, päta, štýly, automatický obsah

    Prezentácia informácií – aplikácie na tvorbu prezentácií, snímka, spôsoby tvorby prezentácií.

    Úvod do algoritmizácie - pojem algoritmus. Algoritmy z bežného života. Spôsoby zápisu algoritmov. Etapy riešenia problému – rozbor problému, algoritmus, program, ladenie.

    Programovací jazyk – syntax, spustenie programu, logické chyby, chyby počas behu programu. Pojmy – príkazy (priradenie, vstup, výstup), riadiace štruktúry (podmienené príkazy, cykly), premenné, typy, množina operácií.

    Princípy fungovania IKT- Základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení. Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia. Počítačová sieť– výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).

    2. ročník - všeobecné zameranie a cudzie jazyky

    Informácie okolo nás - grafická informácia  - vektorová grafika, grafické formáty, aplikácie pre vektorovú grafiku, animácie.

    Číselná informácia, spracovanie a vyhodnocovanie, tabuľkový kalkulátor – bunka, hárok, vzorec, funkcia, odkazy, grafy, triedenie, vyhľadávanie, filtrovanie.

    Prenos informácií medzi aplikáciami.

    Prezentácia informácií na webovej stránke – aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.

    Zvuková informácia – formáty, aplikácie na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie.

    Informatika. Údaj, informácia, znalosť, jednotky informácie, digitalizácia, kódovanie. Písmo – forma kódovania. Číselné sústavy, prevody. Komprimácia. Šifry. Reprezentácia údajov v počítači, čísla, znaky. Zber, spracovanie, prezentovanie informácie.

    Databázy údajov, spracovanie informácií v databáze. Vytvorenie a návrh tabuľky, formuláre, dotazy, zostavy, relácie.

    Informačná spoločnosť - informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita, e-spoločnosť.

    Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.

    Riziká informačných technológií – malvér (pojmy, detekovanie, prevencia); kriminalita.

    Etika a právo – autorské práva na softvér, licencia (freeware, shareware, demoverzia, multilicencia, Open source...).

    E - learning, dištančné vzdelávanie, vzdelávania využitím IKT.

    1. ročník - zameranie informatika

    Údaj, informácia, reprezentácia údajov v počítači.Základné pojmy informatiky, číselné sústavy. Základné jednotky informácie. Zobrazovanie a ukladanie informácií v počítači

    Komunikácia prostredníctvom IKT - služby Internetu, získavanie a vyhľadávanie informácií, poštový klient, neinteraktívna a interaktívna komunikácia.

    Princípy fungovania IKT - nastavenie a prostredie OS, súbor, adresár, disková jednotka, spustenie aplikácie. Typy súborov, vyhľadanie súborov na disku.

    Informácie okolo nás - grafická informácia, rastrová grafika. Textový editor, práca s textom. 

    Úvod do algoritmizácie – pojem algoritmus. Zápis algoritmov, vlastnosti algoritmov, realizácia algoritmov, programovací jazyk. Programovací jazyk Python.  Popis prostredia a ovládanie programu. Štruktúra programu, definícia konštánt, deklarácia premenných. Základné typy údajov a operácie s nimi. Príkazy vstupu, výstupu, priradenia. Podmienený príkaz. Cykly. Jednorozmerné pole, reťazce.

    Tabuľkové procesory.

    2. ročník - zameranie informatika

    Informácie okolo nás - Grafická informácia  - vektorová grafika, grafické formáty, aplikácie pre vektorovú grafiku, animácie. Číselná informácia, spracovanie a vyhodnocovanie, tabuľkový kalkulátor – pokročilé funkcie, ......

    Prezentácia informácií – aplikácie na tvorbu prezentácií, snímka, spôsoby tvorby prezentácií. Prenos informácií medzi aplikáciami.

    Zvuková informácia – formáty, aplikácie na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie.

    Princípy fungovania IKT - základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení.

    Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia.

    Počítačová sieť – výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).

    Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie(programovací jazyk Python) - textové súbory, čítanie a zápis. Podprogramy a funkcie.

    Grafika v Pythone.

    3. ročník - zameranie informatika

    Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie - rekurzívne podprogramy, užívateľom definované typy, dvojrozmerné pole, grafické rozhranie jazyka.

    Prezentácia informácií na webovej stránke – aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.

    Informačná spoločnosť - informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita, e-spoločnosť.

    Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.

    Riziká informačných technológií – malvér (pojmy, detekovanie, prevencia); kriminalita.

    Etika a právo – autorské práva na softvér, licencia (freeware, shareware, demoverzia, multilicencia, Open source...).

    E - learning, dištančné vzdelávanie, vzdelávania využitím IKT.

    4. ročník - zameranie informatika

    Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie - približné a numerické metódy (riešenie rovníc a sústavy rovníc, výpočet plochy pod krivkou, nekonečné rady).

    Grafické rozhranie jazyka  - grafické aplikácie, tvorba jednoduchej hry.

    Databázové systémy - vytvorenie tabuľky, formuláre, dotazy, zostavy.

    Voliteľný predmet programovanie

    3. ročník:

    PROGRAMOVANIE – JAVA – zameranie informatika - 2 hodiny týždenne

    Obsah predmetu:

    • Základné vlastnosti jazyka Java a možnosti použitia
    • Syntax jazyka, premenné
    • Podmienky
    • Cykly, polia, funkcie
    • Metódy
    • Triedy, objekty, konštruktory
    • Stringy, textové súbory
    • GUI - Podtriedy, dedenie objektov, polymorfizmus
    • Canvas,  JLabel, JButton, JCheckBox, JMenu,  JTextField
    • Výnimky

    PROGRAMOVANIE – JAVA – všeobecné zameranie - 2 hodiny týždenne

    Obsah predmetu:

    • Základné vlastnosti jazyka Java a možnosti použitia
    • Syntax jazyka, premenné
    • Podmienky
    • Cykly, polia, funkcie
    • Metódy
    • Triedy, objekty, konštruktory
    • Stringy, textové súbory
    • Výnimky

    4. ročník:

    PROGRAMOVANIE – JAVA PRE POKROČILÝCH - pre zameranie informatika – 4 hodiny týždenne (nadväzuje na programovanie - Java z 3. ročníka)

    Obsah predmetu:

    • Komponenty knižnice Swing a ich metódy
    • Tvorba jednoduchých projektov s využitím základných komponentov
    • Interface
    • Kontajnery
    • Rozmiestnenie komponentov, určenie relatívneho umiestnenia komponentu v okne, Layout.
    • Kreslenie v okne, základné entity a ich kresba, grafický kontext Graphics, metódy na kreslenie
    • Vlastné projekty

    Ukážky prác - projektov žiakov https://lnk.sk/kxt0

      PROGRAMOVANIE – JAVA PRE POKROČILÝCH - všeobecné zameranie – 4 hodiny týždenne

      Obsah predmetu:

        • GUI - Podtriedy, dedenie objektov, polymorfizmus
        • Canvas,  JLabel, JButton, JCheckBox, JMenu,  JTextField
        • Výnimky
        • Knižnica Swing, metódy
        • Tvorba jednoduchých projektov s využitím základných komponentov
        • Interface
        • Kontajnery
        • Rozmiestnenie komponentov, určenie relatívneho umiestnenia komponentu v okne, Layout
        • Kreslenie v okne, základné entity a ich kresba, grafický kontext Graphics, metódy na kreslenie
        • Tvorba jednoduchých projektov a GUI aplikácií

          CVIČENIA Z PROGRAMOVANIA - PROGRAMOVANIE  V JAZYKU PYTHON (nematuritný) - všeobecné zameranie – 4 hodiny týždenne

          Obsah predmetu:

          • Základné vlastnosti jazyka Python a možnosti použitia
          • Syntax jazyka, premenné
          • Podmienky
          • Cykly, polia, reťazce, funkcie
          • Textové súbory
          • Grafický modul Tkinter
          • Grafické rozhranie (GUI), základné komponenty (Buton, Label, ...)
          • Udalosti a väzby
          • Tvorba jednoduchých aplikácií

          5 - ročné gymnázium

          2. ročník:

          Základné pojmy informatiky, vývoj informatiky. Spracovanie a zobrazovanie informácií.

          Počítačové systémy. Hardware a software.

          Operačný systém MS Windows. základné pojmy, práca so súbormi a adresármi.

          Internet. Základné pojmy a služby siete. Prezeranie a vyhľadávanie na stránkach. Elektronická pošta.

          Textový procesor MS Word.

          Tvorba prezentácií MS Power Point.

            3. ročník:

            Spracovanie textu - textový procesor MS Word.

            Tabuľkový procesor - práca s tabuľkou, vzorce, grafy.

            Grafické editory - vektorová grafika.

            4. ročník:

            Algoritmizácia a programovanie - jazyk Python.

            Tvorba webových stránok.

            Informatika a jej využitie.

            Riziká informačných technológií.

            Etika a právo, autorské práva

              8 - ročné gymnázium

              Sekunda:

              Internet. Základné pojmy a služby siete. Prezeranie a vyhľadávanie na stránkach. Elektronická pošta.

              Operačný systém MS Windows. základné pojmy, práca so súbormi a adresármi.

              Počítačové systémy. Hardware a software.

              Spracovanie textu - textový procesor MS Word.

              Tabuľkový procesor - práca s tabuľkou, úprava, vkladanie údajov, základné funkcie.

              Grafické editory - rastrová grafika.

              Tvorba prezentácií .

              Algoritmy a programovanie - Python, korytnačia grafika.

              Tercia:

              Spracovanie textu - textový procesor MS Word.

              Tabuľkový procesor - práca s tabuľkou, vzorce, grafy.

              Grafické editory - vektorová grafika.

              Algoritmy a programovanie - korytnačia grafika Python.

              Kvarta:

              Prezentácia informácií na webovej stránke - základy HTML.

              Algoritmy a programovanie - korytnačia grafika Python.

              Kvinta:

              Komunikácia prostredníctvom IKT - služby Internetu, získavanie a vyhľadávanie informácií . Poštový klient.  Neinteraktívna a interaktívna komunikácia. Netiketa. Bezpečnosť na internete. Sociálne siete.

              Operačný systém – základné vlastnosti a funkcie (spravovanie zariadení, priečinkov a súborov).

              Informácie okolo nás - grafická informácia  - rastrová grafika, grafické formáty, aplikácie pre rastrovú grafiku

              Textová informácia – jednoduchý formátovaný dokument, štýl, aplikácie na spracovanie textov, pokročilé formátovanie – hlavička, päta, štýly, automatický obsah

              Prezentácia informácií – aplikácie na tvorbu prezentácií, snímka, spôsoby tvorby prezentácií.

              Úvod do algoritmizácie - pojem algoritmus. Algoritmy z bežného života. Spôsoby zápisu algoritmov. Etapy riešenia problému – rozbor problému, algoritmus, program, ladenie.

              Programovací jazyk – syntax, spustenie programu, logické chyby, chyby počas behu programu. Pojmy – príkazy (priradenie, vstup, výstup), riadiace štruktúry (podmienené príkazy, cykly), premenné, typy, množina operácií.

              Princípy fungovania IKT- Základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení. Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia. Počítačová sieť– výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).

                Sexta:

                Informácie okolo nás - grafická informácia  - vektorová grafika, grafické formáty, aplikácie pre vektorovú grafiku, animácie.

                Číselná informácia, spracovanie a vyhodnocovanie, tabuľkový kalkulátor – bunka, hárok, vzorec, funkcia, odkazy, grafy, triedenie, vyhľadávanie, filtrovanie.

                Prenos informácií medzi aplikáciami.

                Prezentácia informácií na webovej stránke – aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.

                Zvuková informácia – formáty, aplikácie na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie.

                Informatika. Údaj, informácia, znalosť, jednotky informácie, digitalizácia, kódovanie. Písmo – forma kódovania. Číselné sústavy, prevody. Komprimácia. Šifry. Reprezentácia údajov v počítači, čísla, znaky. Zber, spracovanie, prezentovanie informácie.

                Databázy údajov, spracovanie informácií v databáze. Vytvorenie a návrh tabuľky, formuláre, dotazy, zostavy, relácie.

                Informačná spoločnosť - informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita, e-spoločnosť.

                Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.

                Riziká informačných technológií – malvér (pojmy, detekovanie, prevencia); kriminalita.

                Etika a právo – autorské práva na softvér, licencia (freeware, shareware, demoverzia, multilicencia, Open source...).

                E - learning, dištančné vzdelávanie, vzdelávania využitím IKT.

                Maturitné skúšky

                Cieľové požiadavky na maturitnú skúšku


                Vytlačiť

                Partneri

                Gymnázium Ľudovíta Štúra Trenčín

                TSK Erb

                Organizácia je v zriaďovateľskej pôsobnosti Trenčianskeho samosprávneho kraja

                • O škole
                • Vyučovanie
                • Štúdium
                • Projekty
                • Pedagogické
                • Školský psychológ
                • Podujatia, akcie
                • Aktuality
                • Kontakt
                • Stravovanie
                • Zoznamy
                • Súťaže, olympiády a úspechy
                • Tlačivá
                • MOODLE pre študentov
                • Moodle info
                • Facebook logo Facebook

                1. mája 2
                911 35 Trenčín
                SLOVENSKO

                Generuje CMS BUXUS
                Cookies nastavenie | Vyhlásenie o prístupnosti | Technický prevádzkovateľ | Správca obsahu